درگيرِ عشق درگيرِ عشق .

درگيرِ عشق

معرفي كتاب خراب آباد

معرفي كتاب خراب آباد

اثر تي اس اليوت

كتابي براي يك عمر

خراب‌آباد شعر بلندي سروده‌ي تي اس اليوت است كه بسياري آن را يكي از مهم‌ترين اشعار قرن بيستم و يكي از اصلي‌ترين آثار منظوم مدرنيست مي‌دانند. شعر بلند تي اس اليوت با عنوان خراب‌آباد ??? خط طول دارد. تي اس اليوت در منظومه خراب‌آباد افسانه‌ي جام مقدس و شاه ماهيگير كه مأمور نگهباني از آن است را با تصويري از جامعه‌ي معاصر بريتانيا درمي‌آميزد و اين شاهكار را مي‌آفريند. اليوت در اين شعر از ادبيات غرب گرفته تا آيين بودائي، هندو و اوپانديشادها تلميحات ادبي و فرهنگي فراواني آورده است. در اين منظومه هم مي‌توان هزليات يافت و هم پيشگويي؛ گوينده، مكان و زمان در شعر بلند خراب‌آباد از شخصي به شخص ديگر و از زمان و مكاني به زمان و مكان ديگر تغيير مي‌كنند و شاعر گستره‌ي وسيعي از فرهنگ‌ها و دنياهاي ادبي را در سروده‌اش به نمايش مي‌گذارد.

مجله‌ي ادبي كرايتريون

 اين منظومه يك‌بار در مجله‌ي ادبي كرايتريون، در اكتبر ???? كه نخستين ماه فعاليت اين مجله بود در بريتانيا، و يك‌بار نيز در مجله‌ي د دايل در ايالات‌متحده و در ماه نوامبر منتشر شد و بالاخره در ماه دسامبر همان سال در قالب كتاب روانه‌ي بازار شد. در اين سروده‌ي تي اس اليوت چند عبارت معروف است كه از آن‌ها مي‌توان به آوريل بي‌رحم‌ترين ماه سال است و من ترس را در يك‌مشت خاك به تو نشان خواهم داد اشاره كرد.

ساختار كلي شعر بلند خراب‌آباد به پنج بخش تقسيم مي‌شود. تي اس اليوت در بخش نخست كه «خاك‌سپاري مردگان» نام دارد، به دو موضوع سرخوردگي و نااميدي مي‌پردازد. در بخش دوم كه «بازي شطرنج» نام دارد، چند راوي به روايت مي‌نشينند و برحسب تجربه، از دو موضوع بخش اول مي‌گويند. در بخش سوم منظومه‌ي خراب‌آباد تي اس اليوت، «موعظه‌ي آتش»، شاعر به خلق مراقبه‌اي فلسفي مي‌پردازد؛ مرگ را تصويرسازي مي‌كند و با تأثير از مذاهب شرق و نيز آگوستين قديس، از بزرگ‌ترين فيلسوفان و انديشمندان مسيحيت در دوران باستان، به موضوع انكار نفس مي‌پردازد. با گذر از بخش چهارم، «مرگ با آب» كه به‌طور خلاصه شكايتي غنائي است، نوبت به پنجمين و آخرين بخش منظومه مي‌رسد؛ «گفته‌هاي رعد». تي اس اليوت در اين بخش با كلامي قضاوت‌گونه قلم به نتيجه‌گيري مي‌برد.

مهم‌ترين اثر مدرنيست قرن بيستم

منظومه‌ي خراب‌آباد تي اس اليوت را شايد بتوان مهم‌ترين اثر مدرنيست قرن بيستم دانست. اين شعر قطعاً جزو طولاني‌ترين اشعاري است كه تاكنون خوانده‌ايد. اليوت در اين شعر فضاها، مكان‌ها، عصور، تاريخ‌ها و دوره‌هاي متعددي آفريده است. منظومه‌ي خراب‌آباد يك شعر چهل‌تكه است چراكه شاعر در آن از شكسپير و چاسر، از افسانه‌ها و قصه‌هاي جن و پري، از بوديسم و هندوئيسم و اوپانيشاد سخن گفته است. گفته‌هاي او سبب مي‌شوند خواننده بامطالعه‌ي اين اثر تجربيات متعدد و بي‌پاياني داشته باشد. آري. منظومه‌ي خراب‌آباد تي اس اليوت شعري است چهل‌تكه كه يگانگي انديشه و ديگر ايدئولوژي‌هاي سنتي ما را درباره‌ي شعر به چالش مي‌كشد.

اليوت هم‌چنين با زبان شعر به شرح و توصيف ياس و دلسردي مي‌پردازد از اين حقيقت مي‌گويد كه جنگ تا چه حد مي‌تواند بر بازدهي ما اثر بگذارد، ذهن و خلاقيت ما را فلج سازد و ما را از جواني و اتحاد بازدارد. اين شعر آيينه‌ي دنيا و اوضاع زندگي ما است و به همين دليل است كه چندپارگي در آن موج مي‌زند. شاعر در اين منظومه اوضاع دنياي مدرن را تمام و كمال و با تمام نكات منفي و دلسردكننده‌اش توصيف كرده است. خراب‌آباد تي اس اليوت شعري است كه مطالعه‌اش نيازمند تفكر دارد و بايد بيش از يك‌بار خوانده شود تا هر بار، نكته‌اي جديد از آن دستگير خواننده شود.

مشاهده و خريد كتاب : https://www.cavack.com/Item/37271


برچسب: معرفي كتاب خراب آباد،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۵۰:۰۰ توسط:sam موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :